death and all his friends

Läste i Alex Schulmans blogg om hans rädsla för döden vilket fick mig att tänka på just döden. Oftast har jag en ok inställning till den, eller jag tänker helt enkelt inte på den. 
Men ett antal gånger genom livet har jag kommit till underfund med olika saker om döden som tidigare gått mig förbi. Därför ska jag nu göra en lista på död-chockar.

1. Alla dör (förstod jag vid fem års ålder)
2. Det finns ingen himmel, bara evigt mörker (förstod vid sex års ålder)
3. Åldern kvittar, man kan dö när som helst (förstod vid nio års ålder)
4. Människor i min närhet kan dö (förstod vid elva års ålder)
5. "One of us is gonna die young" (jävla the Ark... förstod vid 14 års ålder)

Kan säga såhär, allt det där har jag alltid vetat men vid dessa åldrar förstod jag det ordentligt.

Mycket ångest har jag gått igenom, förr skulle jag inte ens klara av att skriva det här. Men nu känns det inte så läskigt längre. Jag har väl äntligen lärt mig att acceptera lite av livets konstigheter i alla fall.

Nu är det dags för frasiga fattiga riddare.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är först när vi inser vår egen mortalitet som vi inser att vi är människor.



Men du vet att vissa religioner och filosofiska tankesätt anser att vi aldrig dör, vi föds heller aldrig, utan bara övergår i former.



Vi kommer ju trots allt från ett och samma ställe. Brahman, big bang, gud, kalla det vad du vill.



"I am he as you are he as you are me and we are all together."

- The Beatles.

2008-09-19 @ 23:03:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0