grafik

Idag stod det grafik på schemat. En halvklass, om ens det, samlades i grafiksalen djupt ner i estethusets mörka källare. Det blåste kallt och fuktigt genom våra trasiga kläder. Tunga steg mot stengolv, rosslande andetag. Där stod den, Dementoren. Nästan ljudlöst smög sig en hes röst fram ur den slitna luvan:  "Etsa, skär, färga och tryck!"

Nej, nu lät det som att jag beskrev grafiklektionen som ett värre straff än skärselden och läraren som en kallhjärtad, skräckinjagande varelse. Så är det inte alls. Allt är faktiskt en solskenshistoria.

Hoppetihi hoppetiha, vi skuttade in i den ljusa, luftiga lektionssalen. Trycksvärta och linoleumdoft kittlande våra fladdrande näsborrar.
I mitten av klassrummet stod herr Guffguff med en plåt citronmuffins.
"Hej mina små roseknoppar, idag ska vi lära oss att trycka vackra bilder".
Alla barnen log rosenkindat och slog sig ner på sina platser.
Snippetisnappetisnut så var sagan slut!

Nu ska jag berätta vad som hände på riktigt. 
Vi karvade i linoleum och tryckte med en gnisslig tryck...sak. Jag karvade mig i handen, det gjorde ont.
Vi pratade om gammal kärlek och när vi senast kissade på oss. Ett samtalsämne handlade om skräckfilmer.
Jag spånade åt Mia men hon ville inte trycka en transa som mjölkade en ko. Jag funderar på att vidareutveckla den idén i ett senare tryck.
Gabbi berättade om sitt sinnesförvirrade tillstånd som uppstått efter att hon fallit av en stor monsterhäst.
Det var en ganska trevlig lektion, även om vi inte fick citronmuffins.

Bajbaj


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0